Escalatie havendienst Amsterdam versus Nederlandse Zeilvaart
In de winterperiode 2015/2016 én 2016/2017 is enige onenigheid ontstaan tussen het
Havenbedrijf Amsterdam en een klein aantal zeilcharterschepen met betrekking
tot het innemen van ligplaatsen in de winterperiode in het havengebied van Amsterdam.
Over deze situatie is uitgebreid met Havenbedrijf Amsterdam gecommuniceerd.
Tot nu toe helaas zonder resultaat, de kwestie is wel op 12 april 2017 aan de orde geweest
in de raadscommissie Werk en Economie.
Deze onenigheid is gedurende het paasweekend van 16 en 17 april 2017 geëscaleerd door
het uitsluiten van de hele Nederlandse zeilvaart in het hele Amsterdamse havengebied,
het verbaliseren van schepen wegens het vermeende “foutief innemen van (overigens vrije) ligplaatsen”
en het in het vooruitzicht stellen van dwangsommen
indien de betreffende schepen niet tijdig het havengebied zouden verlaten.
Deze handelswijze is niet inzichtelijk uit de geplaatste borden op de betreffende steiger,
het weigeren van zeilcharterschepen in het hele Amsterdamse havengebied is niet openbaar
bekendgemaakt via de hiervoor aangewezen communicatie kanalen (*)
Door deze disproportionele handelswijze van de Amsterdamse havendienst ten aanzien van de hele
Nederlandse zeilende beroepsvaart (met 400 schepen 's werelds grootste vloot)
worden deze schepen aanzienlijk in het uitoefenen van hun beroep belemmerd.
Deze schepen hebben in de afgelopen periode boekingen afgesloten met
kantoren, reisoperators én hun opvarende gasten en kunnen ten gevolge van het
(vermeend) rancuneuze optreden van de havendienst aansprakelijk worden gesteld
voor geleden schade.
Wij hebben direct na het bekend worden van de situatie op 1e én 2e paasdag (16 én 17 april) passende
berichtgeving aan het havenbedrijf Amsterdam, het stadsbestuur van Amsterdam en de landelijke politiek
gericht met het verzoek om op buitengewoon korte termijn, met andere woorden binnen enkele dagen
een "zomer"oplossing voor de Nederlandse zeilvaart-ondernemers te realiseren.
Het liefst uiteraard met onmiddellijke ingang moeten de beperkingen ten aanzien van de reguliere zeilende
beroepsvaart achterwege gelaten worden en het innemen van ligplaatsen zonder ridicule, uitsluitend voor de
Nederlandse zeilvaart geldende regelgeving in Amsterdam mogelijk zijn.
(*) Tevens hebben wij verzocht de uitgeschreven processen verbaal om eerder aangegeven redenen te seponeren.
Uiteraard zijn wij bereid met betreffende partijen "on speaking terms"
naar een afdoende oplossing toe te werken.
(VHZC e-Journaal no.73 ~ 16 & 17 april 2017 ISSN: 1877-7988)